Het ontwerpen en bouwen van een onderdeel van een raffinaderij, nieuw ontworpen of niet, kost tegenwoordig gemiddeld twee tot vier jaar. Om ten alle tijde op marktontwikkelingen te kunnen inspelen is lange termijn planning nodig. Zo kan worden geanticipeerd op veranderende behoeften en trends in de markt.
Verschillende olievelden leveren diverse kwaliteiten ruwe olie. Om de aanwezige installaties in een raffinaderij optimaal te kunnen benutten is een geschikte samenstelling van de voeding van de raffinaderij nodig. In complexe raffinaderijen wordt hiertoe een mengsel (zgn. 'crude-mix') gemaakt van olies die afkomstig kunnen zijn van olievelden van over de hele wereld. Het is daarom niet meer erg van belang in de buurt te zijn van een bepaald olieveld. Hierdoor heeft sinds de jaren vijftig een verschuiving plaats gevonden van de soort locatie waar raffinaderijen zich vestigen: raffinaderijen werden vooral in de buurt van de afzetmarkt, de consumenten geplaatst. Daarvoor zijn drie redenen:
De hoeveelheid en kwaliteit olie gevonden per land of gebied hoeft niet aan te sluiten op de locale marktvraag. Een 'dedicated' raffinaderij kan daarom moeilijk kostenoptimaal werken.
Transport van grote hoeveelheden ruwe olie brengt lagere kosten met zich mee dan het transport van de producten. Ruwe olie is een zgn. 'RheinRohstoff': ze kan bijna in zijn geheel tot een productenpakket worden verwerkt. Dit in tegenstelling tot veel ertsen.
Lokale politieke belangen pleiten voor een eigen raffinage. Veel landen willen liever niet afhankelijk zijn van het buitenland voor hun (transport)brandstofvoorziening. Het is gemakkelijker strategische olievoorraden aan te houden dan voorraden van alle producten (zie voorgaande punt).
Het spectrum van geschikte (nieuwe) locaties wordt tegenwoordig ook beperkt door de logistiek van ruwe olie transport. Schaalvergroting heeft geleid tot aanvoer met supertankers, waarvoor diepe aanloophavens nodig zijn. Tevens zijn de regels voor vervuiling en humane veiligheid rond raffinaderijen streng. Milieu, geluid en veiligheidszonering schrijfven een flinke afstand tussen een raffinage en de omringende bebouwing voor. Dit zorgt dus voor een tegenovergesteld beleid van het vorige verschijnsel.
Door naar het onderdeel de inrichting van een raffinaderij